غذاساز یا خردکن غذا، کدام را باید انتخاب کنید؟

مقالات انتشار:1403/4/4
غذاساز یا خردکن غذا، کدام را باید انتخاب کنید؟
غذاساز یا خردکن غذا، کدام را باید انتخاب کنید؟

شما می توانید از انواع مختلفی از لوازم آشپزخانه برای انجام کارهای مختلف در آشپزی و تهیه غذا استفاده کنید. لوازم خانگی به شما کمک می کنند کارتان را در آشپزخانه ساده و سریع تر انجام دهید. دو دستگاه پرکاربرد آشپزخانه در سراسر جهان غذاساز و خردکن غذا هستند. وقتی صحبت از انجام کارهای طاقت فرسا پخت و پز مانند برش دادن یا خرد کردن می شود، دستگاه های غذاساز و خردکن ها از زمان و انرژی زیادی صرفه جویی می کنند. استفاده از آنها نیز آسان است، حتی اگر شما یک تازه کار در آشپزخانه باشید! بهترین غذاسازها و خردکن ها ابزارهای چندکاره هستند: آنها می توانند سبزیجات را خرد کنند، پنیر رنده کنند، سیب زمینی را برش دهند، آجیل آسیاب کنند، سس ها را مخلوط کنند، حتی خمیر کوکی را ورز دهند.

اگر شما نیز در میان هزاران نفر دیگر هستید که فکر می‌کنند غذاساز و خردکن غذا یکسان هستند، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله به تفاوت دو وسیله آشپزخانه می پردازیم. بنابراین، بدون هیچ بحث دیگری، بیایید شروع کنیم.

غذاساز غذا را خرد می کند، خردکن غذا هم غذا را خرد می کند. با این حال، غذاساز و خردکن غذا دستگاه های متفاوتی هستند. کمی گیج کننده ست؟! اجازه دهید کمی وضعیت را روشن کنیم.


خردکن غذا چیست؟

ممکن است هر روز در خانه از میوه ها و سبزیجات برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید، درست است؟ از سالاد گرفته تا چاشنی یا حتی اسموتی و برای اینها ممکن است مجبور شوید مواد را خرد کنید، پوره کنید. این دقیقاً همان کاری است که یک خردکن غذا باید انجام دهد.

خردکن غذا یک دستگاه کوچک است، معمولاً بین 1 تا 5 فنجان در آن گنجانده می شود که برای خرد کردن، آسیاب کردن یا مخلوط کردن انواع غذاها استفاده می شود.


غذاساز چیست؟

غذاساز نیز یک وسیله آشپزخانه است که به آن غذاساز کاسه-دسته ای هم می گویند. این یک ورژن پیشرفته تر از خردکن غذا است که قدرتمندتر می باشد و عملکردهای بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

به طور معمول، یک غذاساز از قسمت های مختلفی تشکیل شده و اندازه آنها بسیار بزرگتر از یک خردکن غذا است و بسته به مدل، می تواند تا 16 فنجان غذا را در یک زمان آماده کند. ناگفته نماند که دستگاه غذاساز چندکاره نیز هست، می تواند بسیاری از مواد غذایی را تکه تکه کند، تاس کند، و می تواند برای تهیه حجم زیاد و مختلف غذا ایده آل باشد.

در حالی که یک غذاساز غذا را خرد، آسیاب و مخلوط می کند، آن را نیز برش می دهد، رنده می کند و خرد می کند. یک غذاساز درجه یک نیز می تواند خمیری که برای پیتزاهای لذیذ و نان ها تهیه می شود را ورز دهد. به طور خلاصه، داشتن یک غذاساز در خانه می تواند به شما در تهیه سوپ، سس، سالاد، سس و غیره کمک کند.


ویژگی ها و مزایای غذاساز

چندکاره

همانطور که قبلا ذکر شد، یک غذاساز می تواند کار لوازم مختلف را انجام دهد. می تواند مواد غدایی را خرد کند، رنده کند، تکه کند، ورز دهد، مخلوط کند، پوره کند و عملکردهای دیگری را داشته باشد.

تصور کنید در حین خواندن این جمله به یک غذاساز نگاه می کنید: چه تفاوتی با یک خردکن غذا دارد؟ همانطور که در بالا ذکر شد، یک غذاساز معمولاً نسبتاً بزرگ است و می تواند بین 7 تا 16 فنجان غذا را در یک زمان آماده کند. نکته مهم این است که ابزار اضافی دارد: یک لوله تغذیه کننده و دیسک ها، که می توانند برش دهند و رنده کنند. حتی ممکن است یک میله ورز دهنده فانتزی داشته باشد.

مقدار زیادی مواد غذا را مدیریت کنید

یک غذاساز در مقایسه با غذاساز از نظر اندازه بزرگتر است و ظرفیت رسیدگی به حجم زیادی از مواد غذایی را دارد و به شما این امکان را می دهد که حجم زیادی از وعده های غذایی را تهیه کنید.

قدرتمند

به طور معمول، یک غذاساز دارای یک موتور قدرتمند است. از آنجایی که حجم زیادی از مواد غذایی را در خود جای می دهد، موتورهای قدرتمند کار را آسان تر و سریع تر می کنند. همچنین، موتور به گونه ای طراحی شده است که با کمترین صدا طولانی تر کار کند.

دقت و درستی

غذاسازهای با کیفیت بالا تنظیمات متفاوتی دارند. شما می توانید تنظیمات را همانطور که برای انجام کار نیاز دارید تنظیم کنید. همچنین می‌توانید برای دستیابی به حجم و اندازه ایده‌آل مورد نظر یا مورد نیاز برای ظرفی که می‌پزید، تنظیمات را تغییر دهید.


ویژگی ها و مزایای خردکن غذا

حالا تصور کنید به یک خردکن غذا نگاه می کنید. این یک وسیله آشپزخانه جمع و جور است که می تواند بین 1 تا 5 فنجان غذا را در یک زمان خرد کند. هیچ لوله تغذیه و دیسکی برای برش و رنده کردن ندارد. این یک دستگاه جذاب با تیغه است. بعضا قابل جدا شدن نیست که آماده خرد کردن بادام زمینی یا مخلوط کردن مقداری از سالساهای معروف شما است.

بنابراین، اکنون که می دانید غذاساز و خردکن غذا چیست و ویژگی ها و فواید آنها چیست، کاملاً واضح است که هر دو اهداف متفاوتی و بیش از یک تفاوت دارند.


یک غذاساز با یک خردکن غذا چه تفاوت هایی دارد؟

سه دستگاه اصلی برای آماده کردن غذا وجود دارد: مخلوط کن، خردکن غذا و غذاساز. مخلوط کن با مایعات بهترین کار را می کند. اگر می‌خواهید سوپ کدو تنبل، میلک شیک خامه‌ای و اسموتی اسفناج درست کنید، این دستگاه شماست. اگر می خواهید غذاهای سفت مانند هویج، جعفری، آجیل و مانند آن را آماده کنید، یک غذاساز یا خردکن غذا می خواهید.

حال بیاییم تفاوت های یک غذاساز با یک خردکن غذا را بررسی کنیم.

اندازه

خردکن غذا اندازه مناسبی دارد: به راحتی نگهداری می شود. بسته به مدل، می تواند تا 5 فنجان غذا را همزمان خرد یا مخلوط کند. یک غذاساز به طور قابل توجهی بزرگتر از یک خردکن غذا است. می تواند تا 16 فنجان غذا را در یک زمان آماده کند. به راحتی مانند خردکن غذا نگهداری نمی شود، اما می تواند کارهای بیشتری را در یک زمان انجام دهد.

عملکرد

یک خردکن غذا می تواند غذا را خرد یا مخلوط کند. بطور مثال اگر یک یا دو عدد پیاز برای خرد کردن دارید، خردکن غذا ابزار شماست. این یک دستگاه بدون سر و صدا است.

یک غذاساز به راحتی می تواند 8-9 پیاز را خرد کند و اگر می خواهید پیاز خود را خلال یا رنده کنید، غذاساز این امکان را دارد و همچنین توانایی ورز دادن خمیر نان را دارد. شما نمی توانید کوکی یا نان های خود را با خردکن غذا درست کنید. یا چغندر قرمز را بدون لکه دار کردن دستتان برش دهید.

هزینه

یک غذاساز درجه یک برای شما بسیار بیشتر از یک خردکن غذای درجه یک هزینه خواهد داشت. چرا؟ هزینه تولید آن بیشتر است. عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهد. این بدان معنا نیست که یک غذاساز همیشه بر یک خردکن غذا برتری دارد. بستگی به نحوه پخت و پز شما دارد.

سهولت در تمیز کردن

بزرگترین شکایت در مورد غذاسازها این است که تمیز کردن آنها زمان می برد. حتماً از دوستان یا اعضای خانواد شنیده‌اید که از غذاساز خود آنقدر که تصور می‌ کردند استفاده نمی‌ کنند، زیرا اهل تمیز کردن آن نیستند!!


آیا باید غذاساز بخرید یا خردکن غذا؟ یا هر دو؟

غذاسازها و خردکن های غذا معمولاً مجهز به یک کاسه و درب پلاستیکی شفاف، یک تیغه خردکن فلزی S شکل (و گاهی اوقات یک تیغه کند برای ورز دادن خمیر)، یک فشار دهنده پلاستیکی مواد غذایی برای انتقال ایمن غذا از طریق لوله تغذیه، یک قفل ایمنی و ویژگی های اضافی دیگر وجود دارد.

چه کسی باید غذاساز بخرد؟ اگر برای تعداد زیادی آشپزی می کنید، عاشق سرگرمی هستید، به طور منظم نان پخت می کنید و علاقه زیادی به آزمایش در آشپزخانه دارید، به یک غذاساز نیاز دارید. احتمالاً شما قبلاً این را می‌ دانید، زیرا صاحب کتاب‌های آشپزی خلاقانه‌ای هستید که نویسندگان آن فرض می‌کنند شما یکی از آنها را دارید.


چه کسی باید خرد کن غذا بخرد؟ اگر دنبال سرگرمی نیستید، به طور منظم فقط برای یک یا دو نفر آشپزی می کنید، و علاقه زیادی به آزمایش در آشپزخانه ندارید، به یک خردکن غذا نیاز دارید. متوجه خواهید شد که آن ابزاری مناسب است که آنچه شما به آن نیاز دارید را انجام می دهد.


اگر یک آشپز جدی هستید، ممکن است هم غذاساز و هم خردکن غذا بخواهید. چرا؟ گاهی اوقات نمی خواهید غذاساز خود را طوری تنظیم کنید که یک پیاز یا مقداری گردو را خرد کنید.


نحوه انتخاب یک غذاساز یا خردکن

هنگام انتخاب غذاساز یا خردکن، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید.

ظرفیت: ظرفیت پردازنده های غذای ادعا شده معمولاً بین 7 تا 16 فنجان متغیر است، اگرچه حجم واقعی اغلب بین 1 یا 2 فنجان تغییر می کند. اگر مرتباً برای تعداد زیادی آشپزی می کنید یا دوست دارید چندین دسته از یک دستور غذا را تهیه کنید، ممکن است از یک غذاساز بزرگتر با ظرفیت مثلاً 11 تا 16 فنجان استقبال کنید. اما آنها معمولاً هزینه بیشتری دارند، گاهی اوقات وزن بیشتری دارند و فضای بیشتری را دربر میگیرند. ظرفیت 7 فنجان یا بیشتر برای اکثر کارها خوب است.

خردکن های غذا کوچکتر هستند و فقط حدود 1 تا 5 فنجان را در خود جای می دهند. آنها برای کارهای کوچک، مانند خرد کردن نصف پیاز یا خرد کردن یک مشت جعفری، منطقی تر هستند. به علاوه تمیز کردن آنها راحت تر است.


قیمت: مدل‌های با قیمت پایین‌تر معمولاً در حداقل یک بازه کاری عملکردی پایین‌تری را ارائه می دهند. آنها همچنین صدای زیادی (مانند صدای هلی کوپتر) تولید می کنند، در حالی که اکثر مدل های سطح بالاتر بی صدا هستند.

آخرین منتشر شده ها
بیشترین بازدید ها